Skulder overbelastningsskade

Smerter i skulder - overbelastning

Smerter i skulderen, der ikke er opstået pludseligt, men er kommet over tid, skyldes ofte en overbelastningsskade. Der har muligvis gennem nogen tid været visse ’advarsler’ eller ’signaler’ i form af forbigående smerter, men de er blevet ignoreret eller ”overhørt”.

Overbelastningsskader i skulderen kan have mange årsager. En af de vigtigste er gamle skader, der er ”gået” i sig selv, men i virkeligheden har belastet skulderen forkert. De kan stamme fra muskler, led, ledbånd m.m., der ikke fungerer som de skal, og det giver en uhensigtsmæssig belastning. Med tiden kan det give forandringer i musklerne, knogler (degenerative forandringer) eller irritere en slimsæk i skulderen.

Hvis fx en muskel ikke arbejder som den skal, kommer skulderen til at mangle stabilitet i musklerne og samarbejdet imellem dem, og så er det, at smerter kan opstå. Det kan lidt sammenlignes med, at man fjerner et ben fra en stol.

Når du har problemer med skulderen, er der typisk nogle af de ting du gør tit, der pludselig generer i hverdagen, og der er ting, du ikke kan udføre, fordi det gør ondt i skulderen.
Ofte vil du pege på et sted, der gør ondt, men da skulderen er så komplekst et led kan smerterne samtidig komme forskellige steder fra. Smerten kan således trække op i nakken fra skulderbladet, eller modsat. Smerten kan trække ned i armen eller ned bag skulderbladet. Smerten kan også sidde fortil på skulderleddet.

Et helt generelt problem kan være at løfte armen fremad eller ud til siden og op over hovedet. Nogle oplever, at de ikke kan sove for smerten, og kan måske ikke sove på den side, hvor smerten sidder. Man kan have problemer med helt konkrete ting som at trække sine bukser op, have hånden i lommen eller få en trøje over hovedet, dreje på rattet i bilen eller hælde med en kande.

Smerten kan føles som en ’murren’, en stikkende, brændende fornemmelse eller, at du ligefrem får en kniv ind i skulderen.
Nogle har ondt hele tiden, mens andre oplever, at de kun har smerter, når de bruger armen. Det kan eksempelvis være en håndboldspiller, der kun mærker smerten, når han kaster med bolden, og armen kommer i en yderstilling. Andre oplever, at det summer eller murrer i armen, også selvom de sidder stille.

Hvis dine skulderproblemer ikke er forsvundet igen, selvom du har prøvet at aflaste skulderen i nogle dage, eller hvis de bliver værre, bør du opsøge din kiropraktor.

Det er svært at sige hvad der præcis udløser skuldersmerterne. Det kan være, at du begynder at få lidt ondt, når du ligger på siden i sengen eller vågner med smerter om morgenen.
Men ret tit viser det sig, at problemerne har været der gennem længere tid og at du har fået mange ”advarselssmerter”, men har tænkt, at smerterne nok gik over af sig selv. Nu er det imidlertid begyndt at være så generende, at du ikke længere kan ignorere dem.
Fælles for årsager til skuldersmerter er, at de ikke bør ignoreres. Der er nemlig så mange muskler, der kompenserer for hinanden.

Hvis skulderens muskler således ikke arbejder, som de skal, kan musklernes stabilitet og samarbejde forringes. Hvis skulderen ikke er blevet behandlet og genoptrænet, så vil andre muskler tage over og forsøge at afhjælpe ubalancen. Det kan resultere i periodevise smerter, hver gang du bruger skulderen, fordi der så bliver tale om en overbelastning af de svage muskler. Jo hurtigere du kan få stillet en diagnose og begynde at rette op på ”det der ikke fungerer, som det skal” – jo bedre er det – også på længere sigt.
Din holdning har stor betydning for skulderen og kan være årsag til problemer og smerter i skulderen. Hvis det er tilfældet skal skulderen korrigeres eller muskulaturen omkring skulderen skal normaliseres (nogle muskler er måske på overarbejde og nogle laver slet ikke noget).

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de varer mere end 2-3 dage eller de hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, skal du blive undersøgt af din kiropraktor.
Vi vil på baggrund af dine symptomer og din sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller vi diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig og hvordan du skal forholde dig, og sammen planlægger vi de behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan skal iværksættes.
Alt sammen for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt og forebygge, at de kommer tilbage. Røntgenundersøgelse kan komme på tale.

Målet med behandling og genoptræning er at opnå normal stabilitet og samarbejde i musklerne i og omkring skulderen.

I behandlingen kan indgå mange elementer, bl.a. manipulationsbehandling, forskellige former for muskelbehandling, mobilisering, træningsøvelser og mere generelle råd og vejledning.
Genoptræning vil ofte have stor betydning ved denne type skader, som supplement til den manuelle behandling.

Da skulderen er så kompleks er det bedste, du kan gøre, at opsøge hjælp til at finde ud af hvad der er galt. Meget tyder nemlig på, at risikoen for igen at få smerter i skulderen reduceres, hvis du får den rette behandling samt vejledning til relevante øvelser, og træner efter vejledningen.
Træningen vil dreje sig om at styrke både de små muskler, der gør skulderleddet stabilt, og de større muskler omkring skulderen, der er med til at udføre de større bevægelser i skulderen.
Øvelserne skal sørge for at musklerne kommer til at arbejde sammen igen – gør de ikke det, kan nogle muskler atter irriteres og dermed stiger risikoen for skader.
Og, når du ikke længere har gener, er det vigtig fortsat at holde skulderområdet stabil ved fortsat træning og genoptræning.
Derudover kan rådene være, at det er vigtigt at lytte til kroppens signaler, og finde ud af at undgå overbelastningen.

Når det drejer sig om skulderen kan det tage lang tid før problemet er helet. Det kan være svært at forstå og acceptere, men det skyldes altså skulderens kompleksitet. Et skulderproblem kan tage op til flere måneder, før det bliver bedre. Det er vigtigt at overholde behandlings- og træningsplanen, så er sandsynligheden for, at du bliver bedre også meget større. Et skulderproblem kræver både lang tids behandling og træningsvejledning – og at du selv yder en stor indsats for at komme smerterne til livs.
De fleste, der oplever skuldersmerter, oplever dog en bedring inden for de første uger, men det er ikke usædvanligt at have gener i nogle måneder.
Nogle kan have gener i flere år, og nogle lærer ligefrem at leve med deres gener.
Søger man behandling efter lang tid med smerter, skal være indstillet på at det vil blusse op, når man begynder at behandle skaden.

Ved skuldersmerter/overbelastningsskader, der er kommet over tid – er der normalt ikke noget der er alarmerende.