Nakkesmerter

Smerter i nakken - AKUT

Akut opståede nakkesmerter kaldes typisk et ”hold i nakken”, myoser, facetsyndrom, ”muskulær instabilitet” og ”ledlåsning”.

Ved akut opståede nakkesmerter kan du opleve stivhed i nakken, hvor hovedet ikke kan bevæge sig eller sidder ”skævt”. Det er ubehageligt – men kun yderst sjældent farligt. Der kan være symptomer ned i ryggen, ud i skulderen, ned i armen og helt ud i fingrene. Derudover kan nakkesmerterne føre til hovedpine, svimmelhed, ændret følsomhed m.m.

Smerterne og muskelspændingerne vil efter al sandsynlighed aftage inden for de næste dage. Spændingerne skal aftage i løbet af 2-3 dage, ellers bør du få det undersøgt. Overordnet siger vi, at bliver det ved med at gøre ondt, er det vigtigt at blive undersøgt.
I enkelte tilfælde kan smerterne være så kraftige, at der er behov for at opsøge akut hjælp.

Akutte nakkesmerter kan have en helt tydelig årsag, som f.eks. efter en eller anden form for ulykke. Andre oplever, at et lille forkert drej af hovedet, at du har ligget eller siddet forkert med nakken eller lignende kan udløse endog kraftige nakkesmerter. Smerterne kan også opstå akut på baggrund af længere tids overbelastning som fx ved længere tids arbejde foran en computer i en dårlig arbejdsstilling eller ved ensidigt gentaget arbejde som at male lofter. Her vil du dog typisk have mærket muskelspændinger i nakken, inden de akutte smerter udløses.

Oftest ved du dog ikke, hvad der præcist udløste smerterne, da det typisk er kombination af flere ting. Hvis smerterne opstår efter en bilulykke og først kommer snigende efter noget tid, er det ikke sikkert du kan forbinde ulykken og smerten.

Desuden viser en række undersøgelser, at risikoen for at få ondt i nakken øges, hvis du er stresset eller har det psykisk dårligt enten derhjemme eller på arbejdet.

I visse tilfælde kan nakkesmerter trække ud i skulderen eller armen. Årsagerne til dette kan være mange, fx at en nerve påvirkes, som det ses ved diskusprolaps eller såkaldte "henviste" smerter fra led og muskler i nakken.

Hos kiropraktor plus laver vi først en grundig sygehistorie og derefter undersøger vi dig, og måske tager vi røntgen af området. Når diagnosen er stillet, vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig.
Forskningen har vist os, at diagnosen og forklaringen til dig som patient, er en super vigtig del af at få dig smertefri, uvished og frygt er en dårlig kombination med smerter, så derfor gør vi meget ud af at få dig til at forstå din situation.

Der findes forskellige behandlinger for nakkesmerter, som alle har til formål at mindske smerterne og hjælpe dig tilbage til din normale funktion hurtigst muligt.
Følgende kan indgå i et behandlingsforløb:

Manipulations- og mobiliserende behandling, forskellige bløddels-eller muskelteknikker.
Rådgivning om, hvordan du skal forholde dig i din hverdag, mens du har ondt.
Isbehandling.
Øvelser og træning.

Gode råd, når du har akutte nakkesmerter:
Køl nakken med en ispose.10-15 min af gangen hver 2-3 time. Hold dig i gang i det omfang du overhovedet kan du kan og undgå at sygemelde dig. Hvis du har brug for det, kan du tage smertestillende håndkøbsmedicin, de første dage. Følg doseringsvejledningen omhyggeligt og tal evt. med din læge.

Det er vigtigt at vide at akutte nakkesmerter meget vel kan forsvinde uden behandling. Vores erfaring siger os, at har du haft det over nogle dage og det forsvinder af sig selv, vil det med stor sandsynlighed vende tilbage igen. Så gør dig selv den tjeneste og få det undersøgt alligevel, så kiropraktoren kan hjælpe med at forebygge, at problemet skal opstår igen.

De fleste, der oplever et akut hold i nakken, oplever en markant bedring inden for de første dage.

Det er meget almindeligt at opleve perioder med nakkesmerter livet igennem, men for de fleste vil det ikke have betydning for deres almindelige aktiviteter eller deres arbejde ud over nogle få dage nu og da.
Hvis du oplever et nyt hold i nakken - eller flere - indenfor et års tid kan det være tegn på mere grundlæggende problemer, som kræver en større indsats, da kan det være klogt at opsøge en kiropraktor.

Som nævnt er smerterne i nakken yderst sjældent udtryk for at der er noget i stykker, der er dog nogle signaler, du bør være opmærksom på.
Du bør således kontakte læge eller kiropraktor, hvis:

Du sammen med nakkesmerterne oplever voldsomme smerter i hovedet, utilpashed, har feber eller synkebesvær.
Du får nedsat kraft i en eller begge arme eller får besvær med bruge i dine fingre (du føler dig fummelfingret eller klodset og har for eksempel besvær med at åbne og lukke knapper).
Du har svært ved at styre benene.