Hofte smerter hos unge

Hofte, smerter i hoften/hofteleddet hos teenagere og den yngre befolkning

Smerter i hoften hos unge og yngre mennesker (under 35 år) opstår som regel ved et vrid, en overbelastning eller en forkert belastning og er ofte forbundet med udøvelse af idræt eller sport. Aftager smerterne eller generne ikke inden for nogle dage, eller vender smerterne tilbage næste gang man dyrker sport, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af hvor smerterne kommer fra. Er det fra selve hofteleddet, muskler, sener eller slimsæk omkring hoften eller stammer smerterne fra ryggen eller bækkenet. I sjældne tilfælde kan smerter i hofteregionen vise sig at stamme fra de indre organer i maven.

Smerter og problemer fra hoften blandt unge eller yngre mennesker skyldes ofte en forstrækning, et vrid, overbelastning eller der kan være opstået irritation af muskler, sene, slimsæk eller ledbånd. Hos meget aktive idræts- eller sportsfolk kan det være afklemning mellem lårbenshalsen og hofteskålen, der sker i yderstilling, og det kan medføre irritation eller skade på ledlæben og/eller ledbrusken. Det sker som regel, når hoften kommer i yderstilling ved at gå i hug eller når knæet føres hen over brystkassen. I visse tilfælde kan hofteproblemer skyldes små eller større bygningsfejl (dysplasi) som først begynder at give symptomer senere i livet efter flere års belastning. Aftager smerterne eller generne ikke inden for nogle dage, eller vender smerterne tilbage næste gang man dyrker sport, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af hvor smerterne kommer fra.

Diagnosen stilles ud fra en samtale med kiropraktoren og en grundig undersøgelse af hoften. I mange tilfælde inkluderes lænd, knæ, fod og ankel også i undersøgelsen. Samtalen drejer sig om hvor, hvordan, hvor meget og hvor længe symptomerne er startet og har varet, og undersøgelsen handler om at vurdere funktionen i muskler, leddet, ledbåndene og slimsæk og finde årsagen til smerterne. I sjældne tilfælde kan smerter i hofteregionen vise sig at stamme fra de indre organer i maven og kiropraktoren vil så henvise til din egen læge.
Der kan eventuelt suppleres med røntgen, ultralyds- eller MR-scanning afhængig af problemets karakter. I tilfælde hvor skaden er af væsentlig omfang eller kompliceret af andre faktorer kan det være relevant med yderligere undersøgelse på en ortopædkirurgisk afdeling.

Behandlingen vil afhænge af selve diagnosen og hvilke strukturer i hoften som er påvirket. Hvis problemerne er akutte eller opstået på grund af overbelastning er det mange gange nødvendigt med aflastning eller hvile i en periode indtil hævelse og irritation er aftaget. Behandling med is kan være relevant i akutte tilstande og smertedækning ved hjælp af smertemedicin kan være nødvendig. For at opnå korrekt smertedækning er det væsentligt at rådføre sig med sin egen læge.

Hvis der er nedsat bevægelse og/eller stivhed i hoften gælder det om at etablere den fulde funktion i hoften og i strukturerne omkring hoften. Det kan gøres med behandling hos kiropraktoren inklusiv de rette øvelser eller træning. Det kan være nødvendigt med en gradvis tilbagevending til fuld aktivitet i idræt eller sport for at styrke muskler og led til niveauet før skaden.

Er der tale om typer af dysplasi i hoften eller skader på ledlæbe, brusk eller knogle er det mange gange nødvendigt med vurdering og behandling på ortopædkirurgisk afdeling.

Det er vigtigt at sætte sig ind i og forstå, hvorfor man har fået problemet med hoften, da det derved er nemmere at forstå de råd og den vejledning samt eventuelle øvelser man skal lave for at afhjælpe problemet. I den situation er det vigtigt at stille spørgsmål til kiropraktoren, hvis der er noget man ikke er sikker på eller ikke forstår.

Hvad er fremtidsudsigterne?

Fremtidsudsigten (prognosen) ved de fleste skader eller overbelastninger af hoften er god, men det afhænger af, hvor længe problemet har været der, skadens omfang eller om det er en gammel skade som er brudt op. Derudover kræver de fleste hofteproblemer en meget disciplineret indsats for et godt resultat og det er især i forhold til at følge råd og vejledning samt eventuelle øvelses- og træningsprogrammer. Desværre er mange hofte- og lyske problemer langvarige, og det kan kræve tålmodighed i op til et halvt år. Det er især gældende, hvis en fuldstændig tilbagevenden til idræts- og sportsaktiviteter er ønsket.