Bækkensmerter/bækkenløsning

Bækkensmerter, bækkenløsning

Bækkensmerter forekommer både hos voksne og børn og er ikke kønsbestemt. Smerterne skyldes ofte for meget inaktivitet eller uheldige påvirkninger fra fald eller lignende. En ældre ubehandlet bækkenløsning kan pludselig komme til overfladen og give gener.

I det fortløbende vil vi mest fortælle om graviditet bækkensmerter, men du kan også læse det som almindelige bækkensmerter da det vil minde om dette.

Kun få gravide kommer igennem en graviditet uden at mærke en vis ømhed i bækkenet, andre gravide får smerter, som skyldes en decideret bækkenløsning.

Gravide med rygsmerter får ofte diagnosen bækkenløsning uden nogen reel undersøgelse for dette.

Det er kun et fåtal der rent faktisk har en bækkenløsning, mange har simpelthen ondt i ryggen grundet den øget vægt foran, sammen med de løse ligamenter i bækkenet(se senere).

Hvis du er i tvivl om det er bækkenløsning, så kom forbi og lad kiropraktoren undersøge dig

Uanset om du har bækkenløsning, altså smerter i alle tre led, eller smerter fra et enkelt led er det vigtigt at passe på (se nedenfor). Smerterne udvikler sig som regel langsomt og kan blive værre.

Smerterne opstår som regel midt i graviditeten, men kan også opstå tidligere – fx hvis man har været gravid før. Smerterne du oplever, beskrives oftest som jagende fra leddene, eller strålende ned i lysken, ned på forsiden eller bagsiden af låret. Smerterne forværres ved at stå, gå og vende sig i sengen. Får du bækkenløsning kan det være stærkt invaliderende, og i alvorlige tilfælde kan du kun tage meget korte skridt og bevæger dig stift og robotagtigt.

Bækkensmerterne kan forstyrret din nattesøvn, fordi en eller flere sovestillinger giver smerter. Det gør også ondt at skifte stilling. Som regel lindrer det med små øvelser eller korte gåture. Desuden kan let mobilisering hjælpe, det vil sige en let form for massage og muskelarbejde.

Her følger nogle kendetegn på bækkensmerter:

• Smerterne kan sidde i lænden, i området omkring skambenet (symfysen), ballerne, lysken, halebenet, underlivet og langt ned i benene.
  • Smerterne kan være ledsaget af en følelse af, at benene sover og en fornemmelse af, at hofte, bækken eller ben svigter/skrider.
  • Smerterne kan føles meget forskelligt fra gravid til gravid og kan for den enkelte gravide veksle fra dag til dag.
  • Smerterne forværres ved bevægelser for eksempel, når du vender dig fra at ligge på ryggen og skal om på siden.
  • Smerterne forværres også når du går, går på trapper eller hvis du går med en indkøbsvogn, hvor der ved alle retningsskift udløses smerter, og hvor skridtene bliver kortere og gangen næsten vraltende.
  • Hvis du ligger og forsøger at løfte benet eller strække benene, udløses smerterne.

Under graviditeten sker der en ”blødgøring” af alle led og ledbånd pga. hormonelle påvirkninger. Dette er en normal proces, der fortsætter gennem hele graviditeten, og bevirker, at den gravides holdning ændres og tilpasses den øgede vægt, processen sker, for at bækkenet kan blive større og mere eftergiveligt under fødslen.

Måske skyldes smerterne denne store forandring, som din krop gennemgår, eller de skyldes, at der frigøres et hormon (relaksin), der normalt først skal frigøres i forbindelse med fødslen, men som altså hos nogle kvinder frigøres tidligere.

Kiropraktoren vil, på baggrund af dine symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller vi diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, og om hvilke behandlinger og forebyggende tiltag, der kan iværksættes.
Undersøgelsen stiler mod at afdække årsagen til dine smerter og inkluderer en undersøgelse både af bækkenets funktion, men også af de omgivende led og muskler. Undersøgelsen vil vise, hvor smerten stammer fra, og om det er led i ben eller fod, der skaber problemerne i bækkenet.

Kiropraktisk behandling lindrer og aflaster de smertende led og muskler, som kan opstå under et graviditets forløb. Vi tager hensyn til og udgangspunkt i kvindens almindelige helbredstilstand og graviditetens forløb, Når vi har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en behandlingsplan. Fokus vil være på at stabilisere bækkenet gennem øvelser og speciel nænsom kiropraktisk behandling. Råd og vejledning vil naturligt indgå.

Behandlingen kan foregå siddende, liggende på maven, siden eller på ryggen, da man tager hensyn til mavens størrelse, og hvordan det er mest behageligt for den gravide.

Det en vigtigt at holde sig i form under graviditeten, så du fysisk kan klare de ekstra kilo, der løber på undervejs og bedre kan tilpasse sig bl.a. den ændrede kropsholdning du får under graviditetsforløbet.

Hvis vi finder at dine smerter skyldes bækkenløsning, er du nødt til at skrue ned for belastningen og dine daglige gøremål. Det er vigtigt at bevæge dig men at du må bevæge dig mindre og tage hensyn til dine smerter. Opstår smerterne ved en specifik aktivitet, bør du holde pause fra den. Bækkensmerter kan være langvarige og alvorlige, hvis man ikke respekterer og lytter til symptomerne og får relevant behandling.

Vi ser, at de fleste gravide har gavn af behandling, og den information vi giver dem ved omkring kroppens reaktioner under deres graviditetsforløb. Under alle omstændigheder har de fået det bedre efter fødslen og er hurtigt i gang med dagligdagen uden smerter. I de fleste tilfælde følger vi kvinderne efter fødslen da pressen, skubben og hiven, udvidelsen kan forskyde kvindens bækkenstilling og skabe unødvendig fremtids gener.

Kontakt din kiropraktor eller læge, hvis:

• Smerterne er så voldsomme, at du ikke kan bevæge dig.
  • Smerterne forhindrer almindelig aktivitet i mere end et par dage.
  • Du har stærke smerter til benene eller fornemmelse af kraftesløshed i dine ben.
  • Du ikke kan kontrollere vandladning og afføring eller tarmluft som normalt.